... ... ... ...

Dużo mówi się o tym, żeby uzupełniać płyny, ale nie wspomina się, jak to poprawnie robić, kiedy korzystamy z sauny. Jeden blog saunowy rekomenduje sposoby, nad którymi nawet się nie zastawnowi np.


 

-✅ Pij wodę cały czas! Przed seansem, po seansie, w trakcie odpoczynku – nawet jak Ci się nie chce 

✅ Napoje izotoniczne – np. (reklama producenta napojów) – mają dużo potrzebnych minerałów i dobrze smakują  

 

 

(...) pisze jeszcze więcej, ale zakończmy na dwóch przykładach. Tyle wystarczy. A teraz konkretnie, treściwie i zgodnie z wiedzą fizjoterapeutyczną.

 

Pocenie się - utrata wody

W saunie wydziela się  20-30g potu w ciągu minuty, z czego tylko ok. 10g w ciągu minuty ulega odparowaniu, reszta natomiast drobnymi kropelkami pokrywa ciało. Wraz z potem organizm traci takie elektrolity, jak sód i potas, które uzupełnia się sokami owocowymi. Traci się również takie produkty przemiany materii, jak mocznik, kwas moczowy i kwas mlekowy. Utrata wody przez organizm przy trzech wejściach do kabiny sauny wynosi od 0,5 - 1,5 litra. Organizm wyrównuje te straty zahamowaniem wydzielania moczu przez nerki.

 

W sumie należy stwierdzić, że w pierwszej fazie tj. w fazie rozgrzania ciała kąpielą w suchym, gorącym powietrzu kabiny sauny, następuje zarówno rozluźnienie mięśni, jak i odprężenie psychiczne. Wraz z poceniem się zachodzi proces odtruwania organizmu w wyniku zwiększonego wydalania zarówno odpadowych produktów przemiany materii, jak i toksyn powstających w trakcie procesów chorobotwórczych toczących się w  organizmie, a być może również i tych, które zostały wprowadzone z pożywieniem, czy wskutek kontaktu z innymi w pracy zawodowej.

 

 

Jak następuje proces oczyszczania naszego organizmu z toksyn?

 

Pocenie się powoduje bowiem przesunięcie wody z przestrzeni międzykomórkowych  do krwi, (a wraz z nią wszystkich metabolitów- toskyn), które z kolei przechodzą do potu i z potem na zewnątrz.

Ze względu na ten mechanizm nie powinno się wprowadzać do ustroju płynów zarówno w fazie przegrzewania, jak i ochładzania organizmu, gdyż nie oczyścimy naszego organizmu. Po wyjściu z sauny od razu spłukujemy ciało (usuwamy toksyny).

 

 

Saunamistrz- który prowadzi dla Was rytuał saunowy musi uzupełniać wodę nieco częściej- dlatego, że dziennie może nawet wykonać 6 sesji.

Wy odpoczywacie, a on pracuje. Z doświadczenia wiem, że przez tą aktywność podczas prowadzenia rytuału, pragnienie przychodzi znacznie szybciej.

 

Pracę przy saunamajstrowaniu traktuję, jako dodatek do mojej aktywności zawodowej, to taki mały maraton, więc by zapobiec problemowi ze zdrowiem- piję po każdym rytuale, który przeprowadzam, głównie węglowodany, by uzupełnić zapas glikogenu w mięśniach.

 

Wiadomo, że i nadmierna ilość wody, też może mnie odwodnić.

Dodaję więc sól himalajską lub kłodawską, by wodę zatrzymać.
Bez tego mogę zaburzyć swoją gospodarkę wodno-elektrolitową (następnego dnia czuję duże odwodnienie, nie mogę wstać łóżka).

W najgorszym przypadku zaniedbanie tej kwestii może doprowadzić do uszkodzeń serca.


Uwaga piwosze, Nadmierna ilość piwa też może doprowadzić do nasilenia wydalania wody i niezbędnych elektrolitów.

 

Kiedy sięgać po izotonik?
- w przypadku dużych  i długotrwałych wysiłków podczas których występuje utrata potu,
- w przypadku odwodnienia z powodu występujących  gorączek czy chorób, 
- oraz (uwaga imprezowicze!) po (i podczas:-) konsumpcji alkoholu (alkohol, podobnie jak kofeina, działa hamująco na hormon antydiuretyczny wazopresynę i zaburza jego działanie, w konsekwencji powodując nasilone, nadmierne usuwanie wody z organizmu).

 

Co jeszcze, oprócz wyciskanych soków owocowych można polecić?

Na pewno wodę z dodatkiem soli Kłodawskiej/ Himalajskiej. 

 

Unikajmy hipertoników- cola, pepsi- nasilają odwodnienie i rozregulowują poziom glukozy we krwi.

Lepszym rozwiązaniem będzie hipotonik- czyli np. niesłodzona herbata. 

 

Pyszny i prosty izotonik:

- 90-100 gram miodu ( ok 4 płaskich łyżek)
- 900-920 ml wody
- szczypta soli kłodawskiej lub himalajskiej ( ok 1/3 łyżeczki)
- sok z 1 cytryny lub z połowy pomarańczy, grejpfruta
- garść liści mięty ( można pominąć, dla uatrakcyjnienia smaku warto ją w kubku rozetrzeć).

 

Izotonik błyskawiczny:

- 500 ml 100% soku owocowego
- 500 ml wody
- 1-1,5 g soli kłodawskiej lub himalajskiej(1/4-1/3 łyżeczki)

 

 

Utrata wody

Jeżeli w danym obiekcie jest dostępna waga- możecie to sprawdzić. 1 litr odpowiada 1 kg. Tracimy wodę, a nie tłuszcz. Jeżeli po saunie uzupełnimy straconą wodę- nasza waga wróci do normy do godziny czasu.

 

Jeżeli organizm nie otrzymuje dostatecznej ilości wody- pobiera ją z miejsc- w których jest ona "najmniej potrzebna". Może to być jelito grube.

Co się wtedy dzieje? - odwodni się zawartość jelita grubego i i mamy zaparcia. Tysiące osób mają zaparcia i co robią- idą do lekarza i często nie usuwają przyczyny tylko same objawy gastrologiczne.
Natomiast przyczynę można łatwo usunąć- nawadniając się.
 
Brak nawodnienia = zmarszczki. 
Sól nie podnosi ciśnienia. Natomiast regularne picie wody z solą himalajską/kłodawską może usunąć męczące nas nas od lat migreny.

I są na to praktyczne dowody.

 

Optymalny czas na saunowanie to 2 godziny. W tym czasie można spokojnie przeprowadzić 3 zabiegi po 15 minut, z równie długim czasem na schłodzenie, hartowanie i odpoczynek.

 

Schładzanie

To bardzo ważny punkt. Nie zaniedbujmy go przez przechodzenie z sauny do sauny. Faza ochładzania powoduje normalizację, tj. ustąpienie zmian spowodowanych kąpielą w gorącym powietrzu. Podczas ochładzania organizmu kąpielą powietrzną i zimnymi zabiegami wodoleczniczymi po wyjściu z kabiny sauny wzrasta wysycenie krwi tlenem, zwężeniu ulegają naczynia krwionośne, następuje normalizacja temperatury ciała, a psychicznym efektem jest uczucie przyjemnego pobudzenia i odświeżenia. Po ochłodzenia ciała znacznie poprawiają się wskaźniki sprawności układu oddechowego. Po poprawnym procesie hartowania ciała w zimnej wodzie mogą wyjść na skórze widoczne czerwone plamki. Nie należy się tym przejmować. 

 

Ważna uwaga- korzystajmy z prysznica- zarówno przed wejściem do sauny (nie czuć od nas potu), jak i po wyjściu z sauny (nie zostawiamy potu w basenie, balii). Widuje się niedoświadczonych klientów, którzy po wyjściu z sauny od razu lecą do basenu, balii- brudząc przy okazji wodę.

 

Jeżeli po ochłodzeniu ciała dalej się pocimy- znaczy to, że za słabo/ za krótko schłodziliśmy ciało.

 

Jak często korzystać z sauny?

Na ogół kąpiel w saunie wykonuje się raz w tygodniu. Korzystne zmiany w organizmie utrzymują się zwykle przez tydzień. Sportowcy często uczęszczają do sauny 2 razy w tygodniu. Uważa się jednak, że odstęp czasu między kolejnymi kąpielami w saunie powinien wynosić 4-5 dni. Chodzi o zachowanie rytmu biologicznego termoregulacji. Zaleca się saunować w godzinach popołudniowych.

 

 

W ramach ciekawostki- najczęstsze błędy w saunie:

 

- niedokładne mycia ciała przed kąpielą

- zabieranie do kabiny mokrego ręcznika

- suszenie mokrego ręcznika w saunie fińskiej !

- wchodzenie do kabiny sauny w kostiumie kąpielowym

- wchodzenie z zegarkiem, biżuterią, aparatem słuchowym

- kąpiel w saunie po spożyciu alkoholu

- nieprzestrzeganie zaleceń dot. czasu przebywania i liczby wejść

- rozmawianie, chodzenie podczas zabiegu

- picie napojów podczas kąpieli w kabinie

- gwałtowna zmiana pozycji ciała w kabinie

- zażywanie leków bezpośrednio przed zabiegiem

- zbyt częste polewanie kamieni

- polewanie kamieni zbyt dużą ilością wody i z małej odległości (oparzenie)

- używanie do polewania kamieni nieodpowiednich olejków- z dużą zawartością łatwopalnych substancji, (pożar, reakcje alergiczne)

- niestosowanie zabiegów ochładzających

- zbyt krótki wypoczynek po ostatnim wejściu

- używanie mydła po zakończeniu kąpieli

- prowadzenie pojazdów tuż po zabiegu (senność, osłabienie koncentracji uwagi)

 

 

 

Pobyt w saunie a nawodnienie organizmu

01 listopada 2018

Mobilna light wersja strony

WROĆ DO BLOGA

Projekt i realizacja PasjadoSPA.pl Marcin Jastrzębski

tianDe ID: 133 55 119